Skip to main content
Geert de Winter van Boskalis met drone, Stanowicki Fotografie
Geert de Winter van Boskalis met drone, Stanowicki Fotografie

Aan het werk met een drone

Geert de Winter heeft samen met zijn vader een landmeetkundig bureau: het opmeten, uitzetten en inrichten van bijvoorbeeld een perceel. Voor Boskalis verzorgt hij landmeetkundige werkzaamheden voor het project Tractaatweg en gaat hij geregeld aan de slag met een op afstand bestuurbare luchtvaartuig ofwel gps-drone. 

Herkenning via gps

Geert legt uit hoe het inmeten met een drone in zijn werk gaat. ‘Aan de drone hangt een gestabiliseerde camera en wordt meestal verticaal naar beneden gericht. Er worden meerdere overlappende foto’s van de grond gemaakt op een hoogte van ongeveer vijftig meter. Doordat de foto’s overlappen kunnen meerdere objecten of ingemeten punten door middel van gps herkend worden. Op die manier kan het programma diepte en kleur in de afbeeldingen berekenen. Het resultaat bestaat uit miljoenen kleine puntjes die samen een driedimensionaal (3D) beeld vormen van de werkelijkheid.’

Deze informatie kunnen de werkvoorbereiders en uitvoerders van Boskalis weer gebruiken voor de berekening van hoeveelheden. De ontwerpers kunnen deze informatie gebruiken om het ontwerp op te controleren of zo nodig aan te passen. 

Toestemming vragen om te mogen vliegen

Geert geeft aan dat je natuurlijk niet zomaar overal met een drone mag vliegen. ‘Je moet sowieso de juiste papieren hebben en je aan de wetgeving houden. Er zijn zelfs plekken waar je helemaal niet mag vliegen, zoals bij een vliegveld of helikopterplatform. Je moet daar minimaal drie kilometer vandaan blijven. Bij autowegen is dat minimaal vijftig meter. Om op bepaalde plekken te mogen vliegen moet ik vooraf toestemming vragen.’

Sneller in kaart brengen

Er zijn nog weinig bedrijven in Zeeland die dit op deze manier doen. Geert: ‘Door de inzet van onze drone kunnen grote gebieden veel sneller in kaart worden gebracht. En natuurlijk kan de drone ook meten in gebieden waar het voor de mens te gevaarlijk is om te komen. Bovendien is een foto of 3D-model voor de opdrachtgever een stuk aansprekender.’

Wilt u weten hoe u veilig vliegt met een drone?

Kijk eens op rijksoverheid.nl/drone 

 

Meer lezen?

Lees het volledige artikel digitaal in het infoblad Tractaatweg zomer 2017.